Hunde vaccineres for at beskytte dem mod smitsomme sygdomme. Der er overvejende tale om virusinfektioner, der ikke findes nogen effektiv behandling imod:

Hundesyge:

Alvorlig virusinfektion, der spredes i hundens organer og blandt andet kan medføre lungebetændelse, feber, diarre og opkast samt hjernebetændelse. Smitter ved optagelse af virus gennem luftvejene og direkte kontakt mellem hunde. Unge hunde er mest udsatte

Parvovirus:

Virus der giver alvorlig blodig diarre, opkastninger og sløvhed. Smitte sker via kontakt til afføring eller direkte fra hund til hund. Især hvalpe er udsatte.

Leverbetændelse:

Virusinfektion der kan medføre alvorlig leverbetændelse. Kan også give luftvejsinfektion. Smitter gennem hundes efterladenskaber og ved direkte kontakt mellem hunde.

Kennelhoste:

Kennelhoste er en sygdom, der kan være forårsaget af flere forskellige virus og bakterier. Sygdommen er kendetegnet ved kraftig hoste. Den hyppigste årsag er en bakterie, Bordetella bronchiseptica. Næsthyppigst er Parainfluenzavirus. Begge kan der vaccineres imod. Smitte sker ved tæt kontakt mellem hunde, deraf sygdommens navn.

Leptospirose:

Bakteriesygdom, der kan give skade på lever og nyrer. Hunde med jævnlig kontakt til vand og fugtige områder er i risiko for at blive smittet. Mus og rotter er værter for bakterien. Der kan vaccineres mod to af undertyperne.

Rabies (hundegalskab):

Hunde der skal ud og rejse, skal vaccineres mod rabies. I Danmark findes rabiesvirus kun i flagermus

SKAL MIN HUND VACCINERES HVERT ÅR?

Hvalpe og unghunde bliver basisvaccineret. Herefter vil vaccinen for nogle af sygdommene give beskyttelse i 3 år, men for andre er årlig vaccination nødvendig. Sammen med dyrlægen tilrettelægges et vaccinationsprogram, der passer til netop din hund. Det kan være nødvendigt at justere det fra år til år, hvis der sker ændringer i hundens hverdag

ER HVALPE BESKYTTET MOD SYGDOM INDEN VACCINATION?

Ja. Hvalpe er beskyttet af antistoffer fra modermælken, indtil de er 9-12uger. Bedst beskyttet er hvalpe fra en tæve, som er vaccineret umiddelbart op til parringen har fundet sted. Basisvaccination opstartes oftest ved 10-12 ugers alderen. På denne måde sikres hvalpene bedst mulig beskyttelse mod infektionssygdommene i forlængelse af beskyttelsen fra modermælkens antistoffer.

KAN VACCINEREDE HUNDE BLIVE SYGE?

Vaccination beskytter i de fleste tilfælde mod de sygdomme, der vaccineres imod. Ved tilstrækkelig højt smittepres kan vaccinerede hunde dog godt udvikle sygdom. Forløbet vil da være mildere og hurtigere overstået hos en vaccineret hund, eftersom immunforsvaret reagerer hurtigere.

Se her, for at læse om behandling hjerte og lungeorm hos hunde