Vaccination af kat i Køge nær Haslev og Borup

Hos Køge Dyreklinik tilbyder vi vaccination af kat, hund og andre kæledyr. Bor du i Køge eller andre nærliggende nabobyer som Haslev og Borup, er vi et oplagt valg. Vi kan også give dit kæledyr en grundig sundhedsundersøgelse. Vi anbefaler typisk at få gennemgået en sundhedsundersøgelse 1 gang årligt så kæledyrets helbred kan overvåges nøje. På den måde kan vi også bedre tilrette et vaccinationsprogram baseret på kæledyrets individuelle behov.

Beskyt din kat mod sygdomme gennem vaccination

Vaccination af din kat er nødvendigt for at beskytte dem mod smitsomme sygdomme. Der er primært tale om infektioner, der ikke findes nogen effektiv behandling imod. Det er muligt at vaccinere mod følgende sygdomme:

• Kattesyge:
    Virusinfektion, der giver alvorlig diarré, opkastninger og høj feber. Smitter via kattes efterladenskaber eller direkte fra kat til kat. Især killinger og ungkatte er udsatte.

• Katteinfluenza:
    Samlet betegnelse for luftvejsinfektioner, der hyppigst er forårsaget af Herpes- eller Calicivirus. Begge virus er inkluderet i vaccinen.

• Chlamydophila:
    Mikroorganisme, der især er skyld i øjenbetændelser. Kan også give infektion i de øvre luftveje.

• Katte-leukæmi:
    Katte-leukæmi er en virusinfektion, der smitter ved tæt kontakt mellem katte. Sygdommen kan vise sig på mange forskellige måder, idet den giver nedsat immunforsvar hos kattene.

• Rabies (hundegalskab):
    Katte, der skal ud og rejse, skal vaccineres mod rabies. I Danmark findes rabiesvirus kun i flagermus.

Er vaccination af katten nødvendigt hvert år?

Killinger basisvaccineres og herefter bør katte revaccineres hvert år. Der skal tages højde for, om katten kommer udendørs, og om der er flere katte i hjemmet. Sammen med dyrlægen tilrettelægges derfor et vaccinationsprogram, der passer til netop din kat. Det kan være nødvendigt at justere det fra år til år, hvis der sker ændringer i din kats dagligdag.

Kan katte blive syge på trods af vaccinationer?

Vaccination af katte beskytter dem i de fleste tilfælde mod de sygdomme, der vaccineres imod. Ved tilstrækkelig højt smittepres kan katten dog godt udvikle sygdom alligevel. Forløbet vil da være mildere og hurtigere overstået hos en vaccineret kat, eftersom immunforsvaret reagerer hurtigere.

Har nyfødte killinger behov for vaccination?

Vaccination af en nyfødt killing er ikke nødvendigt hvis kattemoren er vaccineret før parring. En killing er dermed beskyttet af antistoffer fra modermælken, indtil den er ca. 9-12 uger gammel.

Mængden af antistoffer i modermælken er højest, såfremt kattemoren er vaccineret umiddelbart før parringen. Basisvaccinationerne opstartes ofte ved 10-12 ugers alderen, for derved at sikre killingen bedst mulig beskyttelse mod infektionssygdommene.

Få vaccineret din kat i Køge i dag

Har du brug for at få din kat vaccineret eller undersøgt af andre årsager? Hos Køge Dyreklinik står vi klar til at hjælpe dig med både vaccination og sundhedsundersøgelser af din kat eller andre kæledyr. Vi sørger for, at dit kæledyr får den bedste behandling, skræddersyet til dets behov.

Kontakt os allerede i dag på telefon 56 63 40 96 eller send en e-mail til kontakt@koegedyreklinik.dk for at aftale en tid til vaccination eller en grundig sundhedsundersøgelse. Lad os sikre dit kæledyrs sundhed og velvære!